När jag såg den här klockrena illustrationen av hur vår konsumentpyramid borde se ut (i själva verket gissar jag att den tyvärr är upp-och-ner-vänd …) så kunde jag inte låta bli att göra en egen version av den och sprida den här. För visst är det så här vi måste lära oss att tänka?

konsumentpyramid-husligheter

Jag misslyckas själv fullständigt med detta, ska erkännas – vilket inte minst blev tydligt i helgen när jag blandade ihop vilka stickade tröjor som måste handtvättas och vilka som kunde köras i fintvätt – och därmed krympte två favoriter till Tilda-och-Alfred-size … Vårda det du har var det, ja.

Jag tog dock en liten revansch samma dag när jag lyckades låna ihop flytvästar till barnen istället för att behöva köpa nya – såna saker som kanske bara hinner användas ett par gånger finns det ju verkligen skäl alls att köpa nytt.

Den här pyramiden (som ursprungligen kommer från Ekoguiden och som jag hittade via facebooksidan för  kampanjen Inget NYP (nyproducerat) i jul) ska helt klart bli min kom ihåg-bild nummer ett nästa år. Kanske din också?

Translation: This pyramid of conscious consumerism, with ”Buy new” as the smallest bit and ”Use what you have” as the biggest, will be my motto next year.

 

8 kommentarer

///////////////
  1. Katja

    Vilken bra grej! <3 tack för inspiration!

    0

    1. Maria/Husligheter

      Visst var det!

      0

  2. Johanna

    Jättesmart pyramid! Ska bära med mig det tänket 🙂

    0

  3. Hanna

    Vilken helbra pyramid! Hela 7 alternativ att överväga innan en kommer till att köpa nytt, väldigt tänkvärt!

    0

    1. Maria/Husligheter

      Åh, tack!!

      0

  4. Christina

    Hej!
    Presenterar du vinnarna i adventskalendern eller är det bara vinnarna som fåt ett mail att de har vunnit? Och så undrar jag om det presenteras efter varje lucka eller ett visst datum? 🙂 / Nyfiken och förväntansfull

    0

    1. Maria/Husligheter

      Hej Christina, vinnarna får mail allt eftersom företagen drar dem, och sen presenteras alla vinnarna när kalendern är avslutad. Lycka till!

      0

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Close