Kristin_Hannah_Quote_01-husligheter

Den här veckans lördagsläsning får handla om passion och succé. Jag tycker att det är intressant hur väl de två hänger ihop – att satsa på sin passion kan resultera i succé, men å andra sidan är möjligheten att satsa på sin passion (ekonomiskt, tidsmässigt et cetera) en succé i sig själv. Särskilt eftersom många inte har något behov av att ses som framgångsrika i andras ögon, utan vill bara kunna försörja sig på att göra det de älskar. Vilket inte är det lättaste alla gånger.

En annan vinkel på det hela är att man kan göra succé, men om det inte är inom ett yrkesområde som man brinner för så kommer man förmodligen inte att bli långvarig i den karriären ändå. Är inte hjärtat med så är det svårt att tänka sig att tillbringa ett helt yrkesliv utan passion, “bara” för att tjäna pengar.

För ett par veckor sedan intervjuade jag Mattias Stenberg, som bland annat designat mattorna Horizon för Asplund och Septum för Kosta Boda (håll utkik i SvD Magasinet inom kort). Han är ett perfekt exempel på det jag menar – han hade redan en superkarriär som management konsult inom medicinsk teknik, men kände en dag att han inte kunde tänka sig att fortsätta på samma spår i 30 år till. Så han bröt helt med sitt gamla yrkesliv, och blev som bekant arkitekt och formgivare istället. Inom loppet av fem år hade han skapat sig ett namn inom sitt nya yrkesområde – så fort kan det gå om man gör det man brinner för.

Jag har satt två personliga yrkesmål för 2016. Inte baserat på framgång, utan på utmaningar – jag vill utveckla mig själv i första hand, och den förhoppningsvis ökade omsättningen kommer i andra hand. Efter årets två första månader har jag fått en liten försmak på den ena utmaningen, och är snart redo att lansera den andra. Det ska bli spännande att se hur jag kommer att sammanfatta 2016 i efterhand!

3 länkar på tema passion och succé
How to be successful – Om hur viktigt det är att själv definiera vad succé och framgång är, istället för att låta andra göra det åt en.
Finheter – Underbara Clara är på gång att vidareutveckla sitt varumärke, och har börjat med att skapa en ny grafisk profil.
Tadaa! – Trendenser-Frida ligger också i startgroparna – med produkter!

Translation: Today’s links is about passion and success – how to define it!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Close